Sausio 12 d. Kėdainių krašto muziejaus Janinos Monkutės-Marks muziejuje-galerijoje atidaryta antroji tarptautinė pluošto meno paroda ,,Kūrybiškumas“. Tai tarsi praėjusių metų rugsėjo 21 d., surengtos pirmosios didelį pasisekimą turėjusios tarptautinės pluošto meno parodos ,,Įkvėpimas“ tęsinys. Abi šios parodos skirtos paminėti Janinos Monkutės-Marks 100-osioms gimimo metinėms.

Menininkai iš Azijos, Amerikos ir Europos

Parodoje eksponuojami 39 išskirtinių menininkų iš 14 šalių, trijų pasaulio žemynų – Azijos, Amerikos ir Europos profesionaliai atlikti kūriniai. Abiejų parodų kuratorės: Asta Fedaravičiūtė-Jasiūnė (Lietuva), Erny Piret-Heuertz (Prancūzija), Kakuko Ishii (Japonija).

Dabartinėje parodoje ,,Kūrybiškumas“, kuri atvira lankytojams bus iki kovo 3-osios, eksponuojami dvimačiai ir skulptūriniai kūriniai, sukurti įvairiausiomis technikomis iš netikėčiausių medžiagų.

Iš viso abejose parodose dalyvauja 70 autorių iš 18 šalių. Tai pati geriausia dovana visiems Kėdainiams.

Ją turi pamatyti kiekvienas kėdainietis

Į parodos atidarymą atvyko net trys menininkės iš Japonijos, viena iš Belgijos, Latvijos (jos darbas eksponuotas) pirmojoje parodoje bei Lietuvos kūrėjos.

Parodoje ,,Kūrybiškumas“ savo darbus pristato 6 menininkės iš Lietuvos.

,,Džiaugiamės nuostabia ekspozicija. Manau, kiekvienas kėdainietis ją turi pamatyti, nes tai neeilinis įvykis Kėdainiuose. Džiaugiamės, kad mums pavyko. Mūsų tikslas buvo, kad abi parodos būtų lygiavertės.

Autorių kūriniai yra pasaulinio lygio. Yra keletas autorių, kurie dalyvavo abejose parodose, bet jų kūriniai to verti, kad kuo platesnė auditorija juos pamatytų.

Planuojame organizuoti turus po parodą ir papasakoti plačiau apie kiekvieną kūrinį. Pirmosios parodos metu keletą tokių turų vyko pavakare ir per pietų pertrauką. Tai pasiteisino.

Mėginsime iki kovo 3 d. surengti ne vieną tokį turą. Apie rengiamus turus po parodą bus pranešta iš anksto muziejaus facebook’o paskyroje,“ – kalbėjo Asta Fedaravičiūtė-Jasiūnė, Kėdainių krašto muziejaus Janinos Monkutės-Marks muziejaus-galerijos vadovė.

Vietoje vienos parodos – dvi

Kėdainių krašto muziejaus direktorius Rimantas Žirgulis teigė, kad Janinos Monkutės-Marks gimimo 100-metis pažymimas gana solidžiai.

R.Žirgulis.

,,Planavome vieną nemažą parodą, tačiau buvo atsiųsta tiek meno darbų, kad nusprendėme surengti dvi parodas. Džiaugiamės tuo, kad muziejaus ryšiai yra tokie platūs. Krašto muziejui atiteko ne tik pastatas ir darbai, bet ir tas įdirbis ir ryšiai, kurie buvo ir jie funkcionuoja su labai įvairiomis pasaulio šalimis, tokiomis tolimomis ir egzotiškomis kaip Japonija.

Pirmoji paroda buvo surengta praėjusių metų rudenį, dabar – antroji.

Ši paroda niekuo nenusileidžia pirmajai. Labai norėčiau pakviesti kėdainiečius ir miesto svečius čia apsilankyti. Noriu priminti, kad Janinos Monkutės- Marks muziejus lankomas nemokamai.

O čia apsilankę, galite matyti aukščiausio lygio tarptautinį meną ir pasigrožėti juo. Norėtųsi, kad kėdainiečiai labiau atrastų šį muziejų, nes šis mūsų naujausias padalinys nelabai gausiai lankomas.

Labai tikimės, kad šios įdomios, egzotiškos parodos pritrauks daugiau lankytojų, o čia apsilankiusieji tikrai nenusivils,“ – pažymėjo R. Žirgulis.

Kaip įžanga parodos atidarymui, skambėjo Kėdainių muzikos mokyklos mokytojų atliekami kūriniai.

Apie Janinos kūrybą iš susirašinėjimo laiškų

Parodos atidarymo metu Janinos Monkutės-Marks labdaros ir paramos fondo direktorė, ilgametė muziejaus direktorė, Janinos dukterėčia Dalia Minkevičienė- Jazdauskienė kalbėjo, kad apie Janinos kūrybą tarsi jau viskas išpasakota. Tačiau šį kartą apie Janinos kūrybą ji pasakojo jos pačios žodžiais, cituodama mintis iš jos susirašinėjimo laiškų:

,,Mano kūriniai – tai mano dienoraštis. Čia atsispindi mano svajonės, mano ilgesys, mano kančia ir džiaugsmas. Norėčiau, kad kiekvieną paliestų mano spalvų pirštai ir savo tapybos ir gobelenų kalba, įskelčiau kibirkštėlę grožiui, tolerancijai ir draugystei. Vienatvėj atidarau kraičio skrynią iš praeities ir dabarties ir ieškau.

Surandu džiaugsmą, monotoniją, keliones, juoką ir skaudančią širdį.

Pieštuko brūkšniai tampa prisiminimais, eskizai, idėjos varžosi su spalvomis.

Norėjosi liesti siūlų faktūrą, nebeužteko tik ornamentikos ir spalvų. Mane užbūrė pats audimo procesas. Tai kruopštus ir daug laiko užimantis darbas, bet, jaučiau, man tinkamas. Esu laiminga, galėdama siūlais išreikšti džiaugsmą, skausmą ir dalelę savęs. Audimas man tapo kalba, kuria pasakoju apie savo gyvenimą. Mano meno kūriniuose meilė apie jūrą, žemę, saulės tekėjimą, kasdienybę ir svajones. Sveikinu kiekvieną saulėtekį, džiaugiuos jūros spindėjimu, bangų ošimu ir saulėlydžio žara.

Aš sėdžiu dienomis, savaitėmis, mėnesiais prie savo staklių, kalbuosi su spalvomis, o pirštai narplioja siūlus. Taip gimsta mano gobelenai.

Džiaugiuosi sugrįžusi su savo darbais į savo gimtąjį kraštą Kėdainius, mano motinos tėviškę.

Mes įaugome į Kėdainių bendruomenę, tapome dalis miesto kultūrinio gyvenimo. Jaučiu, kad mano pasiryžimas ir kūryba nenuvyto, bet įleido šaknis ir pražydo puikiausiomis rožėmis. Ačiū visiems kėdainiečiams už šilumą, nuoširdumą ir supratimą mano dovanos. Ir šviesiom akim žvelgti į ateitį.“

Janina Monkutės-Marks

Pristatė savo kūrybą

Į parodą atvykusias menininkes pristatė savo kūrybą. Kai kurių menininkų darbai yra pirmą kartą eksponuojami šiame muziejuje ir toliau galbūt keliaus po kitų galerijų erdves.

Antra Augustinovica iš Latvijos pasakojo, jog dirba su popieriumi, žurnalais, laikraščiais, taip pat su siūlais, juos tarpusavyje jungia ir tas procesas jai yra kaip meditacija.

Menininkė Jūratė Petruškevičenė, kuri ne kartą šioje galerijoje yra eksponavusi savo darbus, teigė, kad jos darbas – išsiuvinėta dzūkiška skara vadinama ,,Ažukė“.

,,Tai dzūkiškas gėlių darželio pavadinimas. Pasirinkau kaip rankdarbio terapijai būdingą techniką – siuvinėjimą. O idėja kilo, kai į mano rankas pakliuvo žurnalas su nuotraukomis ir su dzūkiško darželio aprašymu. Jis buvo vadinamas ,,ažukė“. Ir dabar darželyje augalai auga ir žydi tie patys, tačiau pavadinimai senoviniai buvo visai kiti. Pasitaiko, kad vienas augalas turi keletą pavadinimų, kai kurie iš jų gražūs ir netikėti. Netgi kai kurių gėlių nepavyko atsekti, vienos iš jų vadinosi Černobyliu,“ – apie savo darbą pasakojo J. Petruškevičienė.

Menininkė gėlių pavadinimus panaudojo kaip skaros kutus, išsiuvinėdama juos pakraščiuose.

Iš Japonijos atvykusi menininkė Yasuko Yanaga kuria itin vibruojančių formų ir spalvų šibori skulptūras. Parodų lankytojams nepabosta į jas žiūrėti: stebina naudota technika, kyla noras kūrinius paliesti. Parodoje eksponuojamas darbas ,,Dovanos iš jūros“.

Sigutė Bronickienė užsiima linoleumo raižymu – tai labai ilgas procesas. Parodai ji pasidariusi vieną klišę, vienos krypties kryžiukais išsiraižė, pati pasigamino popierių ir paskui, keisdama spalvą ir kryptį, darbui suteikė vis kitokio atspalvio. ,,Kadangi paroda skirta J. Monkutės-Marks gimimo 100-čiui, norėjau atliepti tą parodos formatą – sukurti, kas sietųsi su tekstile, gobelenu. O savo darbą pavadinau ,,Divonėliu“, – paaiškino menininkė.

Naudoja autorinę rišimo techniką

Japonė menininkė Koko Shimomura parodoje pristato darbą ,,Vieną gražią pavasario dieną“, atliktą autorine rišimo technika.

Aušra Sedlevičiūtė taip pat pristato šibori technika atliktą kūrinį. ,,O tas kūrinys yra apie laiką, kurį praleidau Kėdainiuose, dirbdama šiame muziejuje du metus. Dėkoju visam kolektyvui už galimybę dalyvauti parodoje,“ – šiltais prisiminimais dalinosi Aušra.

Jeannine De Raeymaecker iš Belgijos kurianti iš popieriaus, ją įkvėpė mikroskopiniai, įvairių formų jūros augalų vaizdai. Menininkė sakė norinti perteikti savo įspūdį apie jūros dumblius. Parodoje eksponuojami du darbai ,,Dumbliai1“ir ,,Dumbliai 2“, sukurti iš jos gamybos popieriaus.

Jūratė Kazakevičiūtė pasakojo, kad personalinę parodą šioje galerijoje ji buvo surengusi pernai, kurioje parodė savo didžiuosius darbus. ,,Šiai parodai turėjau du naujausius darbus – gėlės žiedus, kurie galvojau labai dera prie J. Monkutės jubiliejaus,“ – teigė Jūratė.

Viena iš parodos kuratorių, iš Japonijos atvykusi Kakuko Ishii parodoje pristato darbą ,,Kinietiško popieriaus augalas“, atliktą autorine popierinių virvelių technika. Menininkė pasakojo apie gražius ryšius su J. Monkutės – Marks muziejumi ir ta draugystė tęsiasi daugiau nei 10 metų. Muziejų sveikindama su jubiliejumi, pasidžiaugė, kad daug japonų menininkų darbų pavyko atrinkti ir juos pristatyti Lietuvoje. Šio muziejaus dėka japonų kūryba plačiau rodoma Lietuvoje.

Vėl unikalūs nėriniai iš … medžio

Pirmojoje tarptautinėje parodoje ,,Įkvėpimas“ tarp pluošto meno darbų, vienas darbas buvo išskirtinis, jo paliesti nebuvo galima, nes jis eksponuotas po stiklu. Tas darbas buvo unikalus, nes sukurtas iš… medžio. Galima teigti, jog atliktas iš pluošto, bet yra labai trapus. Tai buvo belgų autoriaus Julien Feller, kuris gyvena Amerikoje darbas ,,Nėriniai Nr. 6“.

Išskirtinis belgų autoriaus Julien Feller darbas ,,Briuselio nėriniai“, sukurtas iš… medžio.

Šioje parodoje ,,Kūrybiškumas“ tas pats autorius pristato kitą savo darbą „Briuselio nėriniai“. Tai yra tikrų nėrinių iliuziją sukeliantis kūrinys, pagrįstas Briuselio nėrinių gamybos technika. Menininkas iš naujo permąsto „nėrinių” sąvoką ir skiria jiems ypatingą vietą šiuolaikiniame mene.

Nėrinius jis kuria ne iš audinio, o iš buksmedžio. Menininko darbai nepriekaištingai atitinka nėrinių pynimo ritėmis technikos kriterijus: jie yra pasikartojančios struktūros, permatomi, rafinuoti, lengvi ir nepaprastai elegantiški. Jis kuria šiuolaikiškus ir laikui nepavaldžius meno kūrinius, optines iliuzijas.

Parodos atidarymo metu Asta Fedaravičiūtė-Jasiūnė susirinkusiems pagarsino apie dar vieną parodą, atidarytą antrajame muziejaus aukšte, apie kurią iš anksto nebuvo pranešta. Tai darbų ekpozicija iš Janinos Monkutės-Marks kolekcijos, kuriuos ji įsigijo keliaudama po egzotines šalis.

Viršelio nuotr.: Parodos atidaryme dalyvavo trys menininkės iš Japonijos, eksponuojančios savo darbus. Yasuko Iyanaga (iš kairės), Koko Shimomura, Kakuko Ishii. (A. Raicevičienės nuotr.)