Yra sena žydų išmintis, kuri skamba maždaug taip: „Jei vienąkart įsikiši į dalykus, kuriuose nieko nesupranti, būsi nesuprastas. Jei antrąsyk – būsi išjuoktas. O jei trečią kartą – tiesiog nebebūsi“. 

Sostinėje esantis paminklas Vilniaus Gaonui.

Kitaip tariant, vaidinti išmanančio rolę, jei išties gali vien sparnais plakti ir bangas kelti, įmanu ligi tam tikros ribos. Paskui paaiškėja, kas ko vertas. Ir, svarbiausia, paaiškėja galutinai.

Skaitant „Rinkos aikštės“ publikaciją, skirtą garsiojo žydų rabino Elijahu ben Šlomo Zalmano įamžinimui, aiškiai supranti, kad ir leidinys, ir šia tema kalbinamas prieštaringos reputacijos visuomenės veikėjas Danielis Lupshitzas yra visai arti ribos, kai jau nebejuokinga. Ir artėja tas laikas, kai bus nejuokinga galutinai.
Akimirkai įsivaizduokime žmogų, kuris visas žinias gauna skaitydamas „Rinkos aikštę“. Kokia pagrindinė mintis jam kalama į galvą? Kone viskas, ką daro Kėdainių savivaldybė, yra negerai. Kokios priemonės tinkamos, norint įtvirtinti šią mintį? Visos!

Štai kad ir istorija su gražia idėja paminklu pagerbti Elijahu ben Šlomo Zalmaną, iš Kėdainių kilusį rabiną, dar vadinamą Vilniaus Gaonu. Nieko dar nėra, tik idėja, kurią galėtų padėti realizuoti Kėdainių verslininkai. Sumanymas, kurio galėtų imtis žinomas skulptorius Romualdas Kvintas. Atrodytų, nebloga idėja, miestui nieko nekainuojanti, tik pirmyn! Čia ir pagarba senai ir garbingai žydų bendruomenei, kuri, beje, pritaria tokiai idėjai, ir dėmesys miesto istorijai, ir turistų srautai.


„Jei vienąkart įsikiši į dalykus, kuriuose nieko nesupranti, būsi nesuprastas. Jei antrąsyk – būsi išjuoktas. O jei trečią kartą – tiesiog nebebūsi“.


O ką daro leidinys, turintis pagrindinį tikslą suniekinti bet kokias idėjas, prie kurių bent kiek prisideda Kėdainių savivaldybė? Niekina, menkina, neigia. Teiraujasi nuomonės žmogaus, kurio vienintelė sąsaja su minima tema – jis vadina save religingu žydu. Išeitų, jei žmogus vadina save kataliku, jam staiga stebuklingai atsiranda kompetencija samprotauti apie religinę Stanislovo Kuzmos „Pietos“ vertę? Arba Algirdo Martinaičio „Pamokslą paukščiams“ baritonui ir instrumentiniam ansambliui?

Juolab, kad D.Lupshitzas, kurį į autoritetus prisikvietė „Rinkos aikštė“, nė nemėgina padėti elementarių pastangų susigaudyti temoje. Jis nė nežino, kad pagerbiant Vilniaus Gaoną tragiško likimo skulptoriaus Teodoro Valaičio biustu, kurį atkūrė skulptorius Mindaugas Šnipas, viskas buvo suderinta ir su Lietuvos žydų bendruomene, ir su Lietuvos žydų religine bendruomene. Kad tuometinis Vilniaus choralinės sinagogos rabinas aktyviai dalyvavo įgyvendinant projektą. Jis negirdėjęs, kad tai netgi Vilniaus Gaono biustas (T.Valaitis jį eksponavo dviem pavadinimais – „Senas žmogus“ arba „Išmintis“), o skulptūrinė kompozicija Vilniaus Gaonui pagerbti. Būtent tokia formuluotė buvo priimtina ir pasaulinėms žydų organizacijoms, kurių atstovai dalyvavo paminklo atidaryme.
Beje, Ispanijos Kordoboje, viename iš didžiųjų žydų kultūros centrų, yra puikus paminklas kitam žydų kultūros šviesuliui, rabinui Mošei Maimonidui ir niekas iš to nedaro jokios tragedijos – priešingai, skulptūra yra svarbus turistų traukos centras, primenantis apie žydų tradicijas viduramžių Europoje.

Na, o D.Lupshitzo pilotažas „siūlyčiau Gaono atminimą įprasminti jo raštus studijuojant mokyklose ar bent jau universitetuose“ rodo, kad jis akyse nėra regėjęs, kaip atrodo Elijahu ben Zalmano komentarai Talmudui ir kokiu būdu juos galima būtų pasiūlyti pastudijuoti mokiniams. Siūlyti Vilniaus Gaono raštus studijuoti mokiniams arba studentams būtų tas pats, kaip Hermmano Minkovskio, litvako, kilusio iš Kauno, keturmačio kontinuumo geometrinę struktūrą trumpai ir suprantamai pristatyti Kėdainių „Atžalyno“ gimnazijos pirmokams. Tačiau čia kalba vis dėlto ne apie D.Lupshitzą, kuris sau įprasta feisbukine stilistika pripliurpė vėjus. Kalba apie „Rinkos aikštės“ tipo žurnalistiką, kuriai bet kokia priemonė tinkama. Bet kokia argumentacija priimtina. Kad tik suniekintų, sumenkintų, paneigtų. Ir tai jau nebejuokinga. Nes priartėja prie ribos, kai nebėra nieko – nei padorumo, nei žurnalistikos.

Manvydas Astigaitis

About The Author

Related Posts

5 Responses

  1. Danielius

    Kasate iš po grindų?
    Vargšai defektai.
    Jus mane sugraudint norite su “tragiško likimo skulptorium” Kę? Leiskite dar kartą pakartoti:
    Biustas – tragedija, politikai, kurie nori statyti rabinui stabą – defektai, jūs kuris nemokate skaityti (nes apie pirmokus mokykloje studijuojačius Gaono raštus nerašiau NIEKO), esate asilas, o “suderinimas” su LŽB kurie yra išprievartauti, ir asimiliuoti sovietmečio nieko nevertas. Todėl gerai parašėte – nesikiškite, idijote, nes ne jūs tame suprantate, nei Jūsų nuomonė įdomi. Bottom line: Aš turiu daugiau kanalų, žinių ir galimybių iškomunikuoti pasauliui kokie jūs esate idijotai ir defektai, imbecilai ir mikrobai, jei tas štabas bus pastatytas. Try me. 🙂

    Atsakyti
    • rokas

      Baisu, jei nebūtų graudu. Danielius (kiek suprantu, tas pats D.Lupshitzas) vietoj argumentų staiga stveriasi įžeidinėjimų, gąsdinimų ir grasinimų. Ir koks susireikšminimas, kokia savimeilė, koks atsainiai demonstruojamas pranašumas:( Apgailėtina ir tiek:(((

      Atsakyti
  2. rokas

    Beje, jei kreiptume dėmesį į faktus, o ne į įžeidimus.
    Susiradau „Rinkos aikštėje“ interviu su D.Lupshitzu.
    TIKSLI D.Lupshitzo citata iš interviu „Rinkos aikštėje“: „Siūlyčiau Gaono atminimą įprasminti jo raštus studijuojant mokyklose ar bent jau universitetuose“.
    TUKSLI M.Astigaičio citata iš straipsnio „Kėdainių mugė“: „Siūlyti Vilniaus Gaono raštus studijuoti mokiniams arba studentams būtų tas pats, kaip Hermmano Minkovskio, litvako, kilusio iš Kauno, keturmačio kontinuumo geometrinę struktūrą trumpai ir suprantamai pristatyti Kėdainių „Atžalyno“ gimnazijos pirmokams“.
    D.Lupshitzo reakcija komentare po straipsniu „Kėdainių mugė“: „jūs kuris nemokate skaityti (nes apie pirmokus mokykloje studijuojačius Gaono raštus nerašiau NIEKO), esate asilas“.
    Belieka konstatuoti faktą (neapeliuojant į jokius asilus, kurie, beje, protingi, nors ir užsispyrę padarai), kad D.Lupshitzas tiesiog elementariai susipainiojo. Taip, D.Lupshitzas nieko nerašė apie PIRMOKUS, nes KAIP MINKOVSKIS – PIRMOKAMS (rašo M.Astigaitis), taip Gaonas – MOKYKLOSE (mokiniams) ar UNIVERSITETUOSE (studentams).
    Gerb. p.Danieli, Jūsų grubiu tonu demonstruojamas pranašumas skirstant žmones į asilus ir kitus, mokančius skaityti ir ne, atmetus įžeidų toną, yra gal ir teisingas, bent Jūsų paties atžvilgiu.

    Atsakyti
  3. Paulius

    Rokas elegantiškai paargumentavo ir padėjo į defektyvųjį į vietą!
    Respect!

    Atsakyti

Leave a Reply

Your email address will not be published.