Kėdainių Janinos Monkutės-Marks muziejuje-galerijoje buvo atidaryta paskutinė šį sezoną paroda ,,Nuo Simno iki Paryžiaus“, skirta žymaus lie­tuvių išeivijos dailininko, Vytauto Kasiulio 100-osioms gimimo metinėms pažymėti. Eksponuojama tapyba, grafika, piešiniai iš Lietuvos dailės muziejaus rinkinių. Parodą galima aplankyti iki liepos 22 dienos.

Pakvietė aplankyti V. Kasulio dailės muziejų

Emocingai ir įtikinamai V. Kasiulio asmenybę ir kūrybą pristatė dailininko dailės muziejaus ekskursijų vadovė Justė Janulevičiūtė.

,,Pristatydami tokio menininko darbus, mes privalėjome pasikviesti V. Kasiulio dailės muziejaus darbuotojus, kurie išsamiai papasakotų apie V. Kasiulio dailės muziejų bei patį dailininką“, – sakė J. Monkutės-Marks muziejaus-galerijos direktorė Dalia Minkevičienė-Jazdauskienė, pristatydama viešnią, atvykusią iš Vilniaus – ekskursijų vadovę Justę Janulevičiūtę.

,,Man labai smagu pirmą kartą Kėdainiuose pristatyti V. Kasiulio parodą labai jaukiame Janinos Monkutės-Marks muziejuje. Tarp šių abiejų menininkų yra daug tiek gyvenimo, tiek kūrybos paralelių. Abu menininkai buvo susitikę, todėl V. Kasiulio paroda šiose erdvėse labai tinka. Šiemet minime šio dailininko gimimo šimtmetį bei penkerių metų V. Kasiulio dailės muziejaus veiklos .Šiuo metu mūsų ekspozicija yra atnaujinama, o į iškilmingą ekspozicijos atidarymą ketina atvykti ir V. Kasiulio sūnus, Vytautas Kasiulis jaunesnysis. Jei kėdainiečiai susidomės šio menininko darbais, kviečiu atvykti į muziejų“, – pristatydama parodą kalbėjo V. Kasiulio dailės muziejaus darbuotoja.

Buvo J. Monkutės-Marks piešimo mokytojas

Pristatydama parodos autorių, J. Janulevičiūtė toliau pasakojo, jog V. Kasiulis (1918–1995) buvo vienas garsiausių mūsų kultūros ,,paryžiečių“ – dėl išskirtinio meninio braižo sulaukęs net tarptautinio pripažinimo. Kūrybinio kelio pradžioje dailininkas pasižymėjo ypatingais gabumais ir darbštumu. 1937 m. įstojo į Kauno meno mokyklą, kurią 1941 m. baigė diplominiu darbu, pripažintu vienu įspūdingiausių per visą mokyklos istoriją. 1943 metais surengė pirmą asmeninę parodą Vytauto Didžiojo kultūros muziejuje, nustebindamas tuometę Kauno visuomenę tapybos kūrinių ir piešinių gausa, žanrų bei stilistikos įvairove. Sunkiais pirmaisiais karo metais 28-erių dailininkas pasitraukė į Vokietiją ir ten tapo jauniausiu dėstytoju Freiburgo dailės ir amatų mokykloje. Būtent toje mokykloje jis ir buvo Janinos Monkutės mokytojas, kuris jai dėstė piešimo pamokas.

1948 metais, palikęs savo šeimą Freiburge, išvyko į savo vaikystės svajonių miestą Paryžių, kuriame iki pat mirties gyveno ir kūrė. Atvykęs į tuometę Europos menų sostinę, be lėšų, be prancūzų kalbos įgūdžių, vien su kuprine, neturėdamas kur prisiglausti, V. Kasiulis visą naktį vaikštinėdavo gatvėmis ir kurdavo. Po metų surengė savo pirmąją parodą, dar po metų – antrąją. Pats dailininkas yra rašęs, kad 1950-ieji metai yra patys laimingiausi. Tais pačiais metais jis pasirašė sutartį su galerija, su kuria 10 metų bendradarbiavo.1960 metais V. Kasiulis įsigijo nuosavą galeriją, kurią iki 1990 metų su žmona išlaikė. Į Lietuvą V. Kasiulis niekada nebuvo grįžęs, 1995 metais mirė Paryžiuje.

Vyro darbų kolekciją padovanojo Lietuvai

Pasak J. Janulevičiūtės, sovietmečiu V. Kasiulio paryžietiška kūryba nebuvo itin žinoma Lietuvoje, plačiai imta su jo kūryba susipažinti po jo mirties. 2009 metais Vilniuje buvo surengta didelė jo kūrybos darbų paroda, būtent tuomet dailininko žmona ir nusprendė padovanoti vyro darbų kolekciją Lietuvai. Ją sudaro 950 darbų. Dalis kolekcijos eksponuojama jo vardo dailės muziejuje Vilniuje.

,,Artimiausiu metu turėtų sugrįžti ir urna su V. Kasiulio ir jo žmonos pelenais, kurią planuojama palaidoti Vilniuje. Tai yra naujiena, kurią jūs išgirdote pirmieji“, – kėdainiečiams teigė muziejininkė.

Stilių atrado per žaidimą

Ji pažymėjo, kad V. Kasiulio kūrybą galima suskirstyti į tris etapus, kurie vadinami pagal tai, kur jis gyveno. Kauno laikotarpio darbai yra tamsių spalvų, realistiniai, kuomet dailininkas dar ieško savęs. Freiburgo laikotarpyje atsiranda pokyčių, spalvos darosi ryškesnės. Paryžiaus laikotarpiu susiformuoja brandus savitas V. Kasiulio stilius, kuriam turėjo įtakos pats Paryžius su visa menine aplinka. Pasak muziejininkės, dailininko kūrybai būdingos ryškios spalvos, o svarbiausia – savita stilizacija, kur viskas tarsi sudėta iš atskirų gabaliukų. Pats V. Kasiulis šį stilių pavadino ,,monetų štrichavimo stiliumi“. Tai tarsi žaidimas, kai padėjus ant monetos popieriuką, jį su pieštuku pabraukai. Būtent iš to žaidimo jis sumanė šią stilistiką, kai darbai atrodo tarsi atspausti. Dėl to objektai vaizduojami ne pilnai, bet tarsi iš atskirų detalių. Darbuose pavaizduoti Paryžiaus gatvės personažai – vieniši elgetos, sendaikčių bei gėlių pardavėjai, klajojantys muzikantai, dailininkai, cirko artistai, sentimentalios poros.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.